У квітні 2020 кількість опублікованих вакансій зменшилася на 38%, а конкуренція між тими, що відгукнулися зросла майже в 4 рази. 38 кандидатів з досвідом роботи до року, проти 27 ще місяцем раніше. Таку невтішну статистику надав ресурс DOU.ua. Що це означає для кандидатів? Необхідність поліпшення якості свого CV, робота над навичками і компетенціями, і якісна підготовка до співбесіди. Адже цей етап не те, що на іноземній, на рідній мові – той ще challenge. Запорука успіху на job interview полягає в підготовці і попередньому програванні всіляких сценаріїв. Команда BEA пропонує підготуватися до співбесіди разом. Повною мірою проявити свою компетентність і почути заповітне: “You are hired!”.
5 БАЗОВИХ ПИТАНЬ І ВІДПОВІДЕЙ НА СПІВБЕСІДІ НА АНГЛІЙСЬКІЙ МОВІ
ДЕКІЛЬКА ПОРАД ПРО ТЕ, ЯК ПІДГОТУВАТИСЯ ДО СПІВБЕСІДИ НА АНГЛІЙСЬКІЙ МОВІ
ЗОЛОТІ ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ НА СПІВБЕСІДІ
5 базових питань і відповідей на співбесіді на англійській мові
Перший крок до роботи мрії – написання робочого CV, і Cover Letter. Якщо робота виконана правильно, то Вас запрошують на інтерв’ю. Мета і суть співбесіди при прийомі на роботу – впізнати кандидата, його навички, досвід і компетенції. А також обговорити попередній досвід роботи і кар’єрні плани на майбутнє. Усе це, щоб визначити на скільки кандидат підходить на посаду і чи зможе стати новим співробітником в команді. Не існує “стандартного” переліку питань, але є ті, які неодмінно спитають у кожного кандидата. Давайте розглянемо 5 таких базових питань і прикладів відповідей для підготовки до співбесіди на англійській. Відповіді нижче надаються виключно як приклад. Якщо хочете проявити себе і зацікавити працедавця, то доведеться виконати якісну роботу і аналіз себе, своїх планів і знань, а також минулого досвіду.
❓: Tell me about yourself. (Розкажіть про себе.)
Це типове, проте непросте питання, яке може ввести в ступор, якщо не бути готовим до нього. У розповіді про себе професіонали радять коротко резюмувати СV. Розповідайте про свої професійні якості, освіту, досвід роботи, а також курси або інші способи саморозвитку. Не намагайтеся розповісти про себе все, затягнута відповідь не покаже вас з кращого боку. Відповідаючи на питання про себе, ви повинні introduce yourself.
❓: Why do you want to leave your current/left your last job? (Чому ви хочете змінити місце роботи?)
Важливе і дещо каверзне питання. У цій ситуації не можна ганити начальника або критикувати компанію, навіть при проблемній ситуації, яка склалася. Відповідь має бути правдивою, аргументованою і без емоцій. Поясніть своє звільнення одночасно надаючи деякі факти, і намагаючись зберігти свій профіль. Наприклад, Ви бажаєте розвитку, кращих проектів, де зможете по-справжньому проявити себе. Тоді як на нинішньому місці “уперлися в стелю”. Доречно буде сказати, що на попередній посаді Ви набули безцінного досвіду, але вирішили рухатися далі.
Для опису причини зміни роботи будуть корисними такі словосполучення як: to develop / improve skills, to be more productive, to achieve a higher position, to take on interesting projects, to obtain managing skills. Ідеальною фразою для відповіді на це питання може стати: This position seemed like an excellent match for my skills and experience that I am not able to fully demonstrate at my present job.
❓: Can you name your biggest strengths and weaknesses? (Назвіть свої сильні і слабкі сторони.)
Тут потрібна делікатна відповідь без перерахування абсолютно усіх сильних і слабких сторін. Говоріть про професійні недоліки спокійно, вони є у всіх. Тому відповідь “у мене їх немає” викличе явну підозру або несхвалення. Адже Ви або брешете, або не аналізуєте себе і свою роботу. Можна використати такі конструкції як: my weakness is або I am not really good at. У ідеалі назвати недоліки, які не вплинуть на якість вашої роботи на бажаній позиції.
Щоб описати свої сильні сторони використайте такі слова: flexible, hardworking, outgoing, dependable, honest, organized, ambitious, a team–player, a dedicated professional і так далі.
❓: How much would you like to earn? / What are your salary expectations? (Ваша бажана заробітна плата?)
Це питання ставлять на останніх співбесідах або фінальному етапі прийому на роботу. Завдяки відповіді HR менеджер зрозуміє, наскільки ваші очікування відповідають їх пропозиції. У цей момент важливо не занизити свої фінансові очікування, але і занадто не завищувати. Що робити щоб не облажатися? Ще на етапі відправки резюме у вас в голові має бути чітка “цифра”. Ви повинні розуміти яку б зарплату хотіли, і на яку можете погодитися. Обміркуйте це питання, з одного боку, відштовхуючись від ваших потреб, а з іншого боку – від середньої зарплати на ринку. Таку інформацію зараз не складно знайти в інтернеті. Промониторьте, проаналізуйте і прийдіть до рішення. Також, бажано надати можливість рекрутерам першим завести розмову про заробітну плату.
На цьому етапі можуть також згодитися наступні конструкції: based on the market research / the current salary / past experience. Наприклад – $15,000 per year is typical based on the market research for these requirements and responsibilities.
❓: What are your plans for the next five years? (Які ваші плани на наступні 5 років?)
Покажіть себе цілеспрямованою людиною, яка знає, чого хоче, і коли. Цим питанням перевіряється ваша довгостроковість. Говоріть впевнено, але не фантазуйте про неможливе. Розкажіть про досвід, який хочете отримати, і яким чином заявлена вакансія вам допоможе в цьому.
Декілька порад про те, як підготуватися до співбесіди на англійській мові
Нижче ми дамо конкретні поради про те, як підготуватися до співбесіди англійською мовою. Це універсальні рекомендації, які можна враховувати для підготовки до співбесіди у тому числі по телефону або Скайпу. Так як часто при подачі резюме на роботу в міжнародну IT компанію і не лише, перш ніж Ви отримаєте запрошення на особисту співбесіду, з вами заздалегідь розмовлятимуть дистанційно. Ці поради також універсальні для усіх професій, і будуть однаково корисні і маркетологові, і тестувальникові.
- Однією з основних навичок, які вам будуть потрібні на співбесіді, – listening skills. А точніше – active listening, коли треба відразу відреагувати на сказане. Ви повинні швидко розуміти мову іншого, встигати її аналізувати і відповідати. Якщо з цим складнощі, знайдіть собі speaking partner і спілкуйтеся з ним якомога більше! Також постарайтеся більше слухати аудіо, підкасти.
- Вивчіть доступну інформацію про компанію (company), її цілі (goals and objectives) і напрями роботи і передові проекти (featured programs and projects). Ви повинні повною мірою знати, чим вони займаються, наскільки розвинені, на якому ринку представляють свій продукт (national market, internationally) і заплановані шляхи розвитку (growth and development). Іншими словами, зберіть “досьє” на потенційне місце роботи. Починати краще з офіційного сайту.
- Вивчіть список стандартних і загальноприйнятих питань, які частенько задають на співбесідах. Від загальних, до вузькоспеціалізованих. І потім продумайте відповіді на ці питання. А ще краще – пропишіть (повним текстом або у вигляді bullet points). Таким чином Ви менше нервуватимете і виглядатимете природніше. А головне – не говоріть нісенітниці. Свої відповіді пишіть відразу на англійській, щоб знати необхідну лексику і не продумувати мовні звороти на ходу.
- Після того, як відповіді будуть готові – “програйте” ваше інтерв’ю. Попросіть когось зіграти роль інтерв’юера і позадавати вам питання. Таким чином створюючи ситуацію максимально наближену до того, що відбуватиметься. Доведіть відповіді до ідеалу, і добийтеся стану, коли Ви без стресу ведете бесіду на англійській.
- Урізноманітніть словниковий запас стандартних слів використовуючи синоніми. Наприклад, замість very interesting можна сказати fascinating. А заїжджене very important на crucial або critical.
- Американці люблять small talk. Будьте готові підтримати і таку бесіду на англійській мові. Не впадайте в ступор і вже точно не говоріть “що Ви тут не для цього”.
- Згадайте спеціалізовану лексику і переконайтеся, що слова використовуєте правильно. Для цього використайте профільні підручники, такі як English for IT, English for HR і так далі.
- Повторіть граматичні теми, які згодяться під час діалогу з працедавцем. Про них ми розповіли нижче.
- Не забудьте звернути увагу і на вимову. Адже якщо рекрутер вас насилу розумітиме, то навряд чи захоче повторити зустріч.
- Якщо у вашій кар’єрі були невдалі моменти, подумайте, як з цього можна винести щось позитивне. На цьому і робіть акцент якщо питання про це виникне. Провалили проект? Отже, Ви знаєте, де і в чому помилилися, а також винесли з ситуації певний досвід. На цьому і концентруйтеся.
- Заздалегідь виберіть наряд. Ваш зовнішній вигляд – візитна картка. Виглядайте стильно, проте у рамках ділового наряду. З акуратною зачіскою, непомітним макіяжем і прикрасами для жінок. Високі каблуки, короткі спідниці і декольте залишаємо для іншого місця. Чоловікам варто не забути про стрижку і поголитися. Не нехтуйте цим пунктом!
Золоті правила поведінки на співбесіді
- Будьте на місці трохи заздалегідь, хвилин на 10. Переконайтеся перед дзеркалом, що зовнішній вигляд у повному порядку, а взуття – чисте. Не забудьте вимкнути звук на телефоні.
- Не говоріть занадто голосно або швидко. Ваша мова має бути спокійною і зрозумілою. Не мовчіть і не перебивайте. Також, уникайте зайвої жестикуляції і не перехрещуйте руки.
- Уникайте фраз ніби “я не знаю, що відповісти”, “5й раз відповідаючи на це питання”, “мій останній начальник був абсолютно некомпетентним”, “вимагаю мінімум 100$ в місяць” і так далі. Будьте стримані і культурні. Не проявляйте неповагу ні до рекрутерам, ні до колишніх працедавців.
- Починаючи бесіду, краще надати право першого слова рекрутерам. А відповідаючи на питання будьте чесні, відкриті і зрозумілі. Не виляйте і не говоріть загальними фразами.
- На співбесіді немає місця фамільярності і жаргонним, сленговим виразам. Виключно business English!
- Ставте питання відносно посади і/або компанії. Декілька питань продумайте заздалегідь на етапі підготовки до зустрічі. Можливо, щось ще зацікавить вас вже по ходу бесіди. Приклади таких питань: What kind of qualities are you looking for in people? What will be my responsibilities, goals and prospects for professional growth in the next 12 months? How does the company or head of the department handle conflicts between colleagues? Does the company provide any corporate training to its employees?
- На співбесіду возьміть з собою копію ваших документів: CV або Resume, дипломи, сертифікати і так далі.
- Не використовуйте складні граматичні конструкції. Краще просто, але без помилок. Розповідаючи про проекти, які завершилися, попередніх місцях роботи і так далі використайте Past Simple: During my second year I developed test automation tool that reduced testing time by 50%. Для результатів в сьогоденні – Present Perfect: I have worked in this company for 3 years. Говорячи про плани на майбутнє в діалозі використовуємо конструкцію to be going to: I am going to work on. Усе інше – simply в Present Simple. Бажаєте класну підказку? Запам’ятайте, в якому часі питання – в тому ж і відповідь. Тобто, просто будьте уважні! Просунутим фахівцям, кому англійська знадобиться для перемовин і презентацій, рекомендуємо також повторити теми Gerunds і Infinitives. Приділіть увагу і лексиці.
- Не забудьте після співбесіди відправити своєму інтерв’юерові follow – up email. У такому листі треба подякувати співрозмовника за приділений час, виділити декілька моментів з інтерв’ю, які були особливими і де ваші інтереси і думки зійшлися. Таким чином, ви підтверджуєте свій інтерес в роботі і говорите що Ви look forward to hearing from him soon